Zapraszamy Was do wysłuchania kolejnego odcinka naszego podcastu. W tym tygodniu poruszamy temat palety kolorów, która jest ważnym elementem identyfikacji wizualnej marki.
Z tego odcinka dowiesz się:
– czym się kierować, wybierając paletę barw
– jakie miejsce zajmuje paleta kolorów wśród innych atrybutów marki
– co zrobić, jeśli nie jesteś jeszcze gotowa/y na profesjonalną identyfikację wizualną
– w jaki sposób możesz skorzystać z naszej pomocy przy tworzeniu palety kolorów Twojej marki.
Po wysłuchaniu odcinka, nie zapomnijcie o pobraniu naszego e-booka o kolorach.
Miłego słuchania!
A jeśli wolisz czytać, poniżej znajdziesz tekstową wersję odcinka.
Karolina: Cześć, z tej strony Karolina. Dzisiaj pogadamy sobie razem z Asią o kolorach. I mamy nadzieję, że ten odcinek będzie dla Was fajnym wstępem do tego, jak poradzić sobie ze stworzeniem własnej palety kolorów dla Waszej marki online.
Asia: Dokładnie. Ostatnio zauważyłyśmy, że wiele naszych klientek ma problem z wyborem koloru dla swoich marek. Dlatego na spotkaniach strategicznych, które przeprowadzamy, bardzo często pytamy o to, czy te kolory już są wybrane czy nie. No i jednak często okazuje się, że nie i jest z tym większy problem. No i troszeczkę tutaj przybliżymy Wam, Tobie ten konkretny problem. Pokażemy, w jaki sposób to można zrobić i w ogóle dlaczego kolor jest ważny w kontekście brandingu.
Karolina, kolor jest jednym z atrybutów marki i wydaje się być takim estetycznym dodatkiem, ale niesie ze sobą ogromną ilość znaczeń i przekazu. Jakie Ty masz na ten temat zdanie, powiedz mi, bo wydaje mi się, że w kontekście tego jak my projektujemy, to naprawdę zwracamy też uwagę na to, jakie kolory dopasowujemy do danej klientki, no bo jest to ważne.
Karolina: Tak, jest to zdecydowanie ważne, chociaż wydaje się mniej istotne niż pozostałe atrybuty. Bo pamiętajmy o tym, że branding składa się z kilku dosyć istotnych elementów. Mamy nazwę marki, mamy logo, mamy jej misję, mamy wizję, mamy wartości i to wszystko brzmi tak jakby bardziej istotnie niż sam kolor. A o kolorze warto pamiętać, dlatego że kolor musimy dopasować przede wszystkim do tego, do kogo kierujemy swój przekaz i do tego na jakim poziomie jest nasza marka, to znaczy jaki jest jej koncept – czy to jest marka profesjonalna czy to jest marka skierowana bardziej do młodzieży, bardziej na luzie. O tym wszystkim może mówić kolor i to wszystko kolor może komunikować w bardzo bezpośredni sposób. Barwa w ogóle jest narzędziem do wywierania wpływu na klienta. Pamiętajmy o tym, że sam kolor może też mocno ingerować w to, jak klient będzie się zachowywał, jakie aktywności będzie podejmował, czego będzie chciał. To wszystko w psychologii kolorów mamy opisane i bardzo określone dosyć szczególnie wpływają na to, jak klient się zachowuje. Ciekawostką jest to, że kolor może nawet wywoływać głód u naszych odbiorców czy w ogóle reakcje takie bardzo hormonalne i reakcje bardzo emocjonalne. W związku z czym warto pamiętać o tym, że jest to narzędzie, którego nie należy traktować pobłażliwie i z przymrużeniem oka, tylko zupełnie na poważnie podejść do zaprojektowania palety barw dla swojej marki.
Asia: Takie jedno zdanie mi tutaj się wybiło mocno, czyli to, jaką akcję ktoś podejmie. Tak naprawdę ktoś może nie podjąć żadnej, bo już te kolory będą od początku nas trochę odpychały od danej osoby, od danej marki. Nie będą budziły właśnie tego tych uczuć, które powinny budzić, zaufania przede wszystkim. Wiadomo, że może kolor czerwony to taki kolor silny, energia, coś takiego, co kojarzy nam się bardziej z taką mocną, silną marką, ale przyniesie też oczywiście inny przekaz. Natomiast zobacz, że te osoby, które czerwonego nie lubią już być może tutaj mogą unikać takich kolorów, korzystania z usług takich osób. Oczywiście tutaj mówimy też w kontekście marki osobistej przede wszystkim, a nie tylko takich marek typu restauracja, bo to już jest troszeczkę inny temat. No ale tak, ten kolor jest ważny. I gdzie on się w sumie znajduje na tej liście elementów brandingu? Jak myślisz?
Karolina: Wiesz co, wydaje mi się, że to jest dosyć trudne pytanie, żeby ułożyć taką hierarchię. Bo w ogóle warto pamiętać o tym, że (w mojej ocenie) w tworzeniu swojej marki – tak jak podkreśliłaś, mówimy głównie o markach osobistych, o kobiecych i nie tylko oczywiście, ale o biznesach, które są spójne bardzo mocno i związane z osobą ich twórcy, niekoniecznie o wielkich korpo, bo to trochę nie nasza tematyka – to mówimy tutaj o czymś takim jak wspomniane wcześniej wartości, misja, wizja. O takich fundamentach strategicznych, które stanowią podstawę do tego, żeby tworzyć ten cały koncept wizualny marki. W związku z czym to pudełeczko tych wartości i wizji ustawiłabym gdzieś na szczycie tej naszej półki tego, co jest istotne. Natomiast cała oprawa graficzna, oprawa wizualna, czyli logo, kolory, fonty ,nasze grafiki, nasza spójność – to jest piętro niżej, bo z tego możemy na początku nawet ostatecznie trochę zrezygnować, jeśli jeszcze nie jesteśmy na takim etapie posiadania budżetu czy koncepcji. Nie zrezygnowałbym z tego w ogóle, ale odsunęłabym to w czasie, aby najpierw skupić się na tym, co jest najważniejsze, czyli na tym co ja robię, dla kogo ja to robię i dlaczego ja to robię. W związku z czym te kolory się mieszczą gdzieś pomiędzy jednym a drugim, bo bez nich też trudno nam będzie stworzyć całą resztę wizualnego aspektu. Jeśli nie mamy palety, ciężko nam będzie stworzyć grafiki, no bo wszystko nie będzie ze sobą spójne, będzie tak od Sasa do Lasa. Jeśli nie mamy palety, która mówi o czymś konkretnie, czyli wizualizuje jakieś nasze wartości, to też trudniej będzie stworzyć np. logo, które ma określony przekaz i całą resztę tych wszystkich wizualnych elementów – key visuals, grafiki, strony – wszystkie rzeczy, które wizualnie pokazują to, o co nam chodzi. Więc ja bym te kolory postawiła gdzieś tak między jednym a drugim, gdzieś pośrodku.
Asia: Ja myślę tak samo. Teraz takie ciężkie do wybrania, ale tak, ta misja, wizja i wartości to jest taka podstawa. I w ogóle o tej podstawie będziemy mówić w jednym z następnych odcinków naszego podcastu. Więc jeśli ta tematyka Cię interesuje, jeśli będziesz chciał/a posłuchać trochę więcej na ten temat, to zapraszamy do następnego odcinka. Ale wracając do tego, o czym mówimy dzisiaj, no to ten kolor to jest taki komplet. Komplet tej identyfikacji wizualnej, do tego logo. I mając taką całość, budujemy naprawdę fajny wizerunek. Bardzo często ,tak jak mówiłaś, może brakować tego budżetu. Ale warto dbać o fundamenty, które będą widoczne gdzieś już teraz w Twojej marce. Czyli nawet jeśli nie do końca wiesz, że ten kolor albo ten odcień tego koloru jest dla Ciebie, to kontynuowanie tego, pokazywanie tego mimo wszystko sukcesywnie w Twojej marce będzie widoczne dla innych odbiorców. Więc to jest też coś, co ja bym tutaj podpowiedziała dla takich osób, które jeszcze nie dojrzały do tego momentu, że chcą zdecydować się na identyfikację wizualną albo same nie potrafią zrobić identyfikacji wizualnej, to mimo wszystko to jest taki pierwszy tip: Starajcie się utrzymywać spójność, nawet jeśli nie do końca ona Wam na ten moment pasuje albo nie oddaje tego, co chcecie. Popracujecie nad tym, to wyjdzie też w praniu. To wyjdzie w praniu po prostu, jak to ma wyglądać.
Karolina: Tak, wychodzę z założenia, że generalnie elementy brandingu można zmieniać, można uzupełniać je z czasem. Ale warto sobie stworzyć taką bazę, która będzie punktem wyjścia do tego, jak chcemy żeby nasza marka wyglądała. Warto poznać znaczenia kolorów. Warto się zagłębić w tę psychologię koloru i dowiedzieć się, co określone kolory komunikują i w jaki sposób rezonują z odbiorcami. Bo przede wszystkim (o tym warto pamiętać!), że kolor to nie do końca jest to, co Tobie ma się podobać. To ma się podobać Tobie, ale też bardzo Twoim odbiorcom. Ma pasować do grupy docelowej, z którą się komunikujesz i ma przekazywać ten koncept, tę wartość, tę emocję, która jest dla Ciebie ważna jako coś, co chcesz komunikować swoją marką. Więc jeśli jesteś osobą, która uwielbia pastele, ale Twoja marka zajmuje się rzeczami o fundamentach energetycznych, o fundamentach bardzo żywych, żywiołowych, czymś z mocą, to ten pastelowy odcień tam nie do końca gra i mimo Ty go bardzo lubisz, to przypuszczalnie w Twojej marce on nie będzie tym, co będzie spełniało swoją rolę. Więc zachowaj go na początku, jeśli jeszcze nie wiesz, co z nim zrobić, ale on później być może ewoluuje razem ze swoją wizją do tego, żeby przejść nagle z delikatnego piaskowego różu w piękną jakąś orchideową fuksę czy coś takiego.
Pamiętaj, że to wszystko się zmienia w czasie i że o wszystkim możemy pamiętać z perspektywą na przyszłość. Nie wszystko się musi wydarzyć na dzień dobry. Jeśli nie masz budżetu na to, żeby zaplanować sobie pełną identyfikację, rób to krok po kroku. Zacznij od jednej rzeczy i przechodź powoli w następnej. I to nie będzie wtedy też szok dla Twoich odbiorców, że nagle coś się stało, nagle jesteś kimś zupełnie innym, tylko w taki spójny sposób będziesz dążył/a do tego, żeby swoją markę ubrać wizualnie tak, aby reprezentowała to, o co Ci chodzi, aby reprezentowała Twój koncept od A do Z.
Asia: Ja zawsze mówię, że pamiętajmy o tym, że są takie osoby jak my, które się tym po prostu zajmują. I nawet jeśli nie stać Cię na pełną identyfikację, zawsze możesz skorzystać z naszych konsultacji albo strategicznych, albo brandingowych. I możemy też z Tobą omówić pewne kroki i resztę możesz wprowadzić po prostu sama lub z pomocą np. wirtualnej asystentki, jeśli jesteś na tym etapie swojego biznesu. A więc to są też takie rzeczy istotne. Pamiętajcie, tak jak właśnie Karolina mówiła, robić to z głową, z konkretnym pomysłem i celem. Ja bardzo często podkreślam to, że cel w ogóle graficzny każdej z naszych grafik czy tego, co przedstawiamy, musi być określony. I kiedy określamy ten cel, czyli jeżeli robimy np. grafikę sprzedażową, która ma coś pokazać, to podkreślajmy te rzeczy sprzedażowe. Używajmy pewnych elementów, które będą uwydatniały to, na czym nam zależy. Więc tak jak właśnie mówimy – konkret, pomysł, cel i naprawdę to może już fajnie ze sobą grać i wyglądać. Takie pytanie, które często dostajemy od naszych klientek, to „jak stworzyć swoją własną paletę barw?” tak krok po kroku i czemu to w ogóle to jest ważne w odniesieniu do grupy docelowej. Bo dla ludzi często nie jest spójne. Nie rozumieją, jak grupa docelowa wiąże się z paletą kolorów i jak to ma pasować do mojej branży czy czy mam postawić na jakąś konkretną estetykę.? Jakie Ty masz zdanie na ten temat?
Karolina: Gdyż mi się tak wizualizuje taki bardzo dobry przykład. On będzie troszeczkę oczywiście po mojemu, czyli z przymrużeniem oka i lekko drastyczne. Ale wyobraźmy sobie proszę bardzo profesjonalną, bardzo poważną, bardzo poważną, tematykę, jaką np. jest dom pogrzebowy, ostatnie pożegnanie, takie miejsce. I wyobraźmy sobie branding w funkcji, w różu, w neonach, w takich rzeczach, które są energetyczne, żywe. No umówmy się, że to ze sobą nie gra i nie zagra. Oczywiście możemy podejść do tematu trochę przekornie i przypuszczam, że ktoś, kto miałby naprawdę dobry pomysł, byłby to w stanie jakoś ograć. No ale jest to duże ryzyko, że jednak grupa docelowa nie do końca pozytywnie odbierze tego typu paletę, tego typu branding. Inny przykład: jakieś szarości, stonowane, subtelne, delikatne kolory i wyobraźmy sobie grupę docelową „dzieci 6+”, które wymagają barw, które potrzebują kolorów w swoim życiu, które potrzebują mieć wszystko właśnie bardzo radosne i zabawowe, niemalże w kolorach tęczy. niemalże w samych takich bardzo żywych neonowych odcieniach. Ale tutaj wpada ta szarość i ten taki stonowany odcień. To ze sobą nie gra, dlatego warto pamiętać o tym, do kogo nasz komunikat jest skierowany i jaka kolorystyka z tą branżą czy z tą grupą docelową będzie się najlepiej łączyć.
Są pewne sugestie tego, jak powinno to wyglądać i są kolory, które są sugerowane niektórym branżom. Mamy przykład branż finansowych czy prawniczych, gdzie często spotykamy kolory szlachetne, jak np. granat, taki poważny ciemny, odcienie czerwieni, odcienie fioletu. To wszystko się ze sobą fajnie łączy i jeśli pamiętamy o takich rzeczach, jak właśnie to podstawowe znaczenie, to ta grupa docelowa zdecydowanie inaczej będzie postrzegać naszą markę. Będzie ją odbierać lepiej i będzie lepiej reagować na nasze komunikaty. I to będzie wszystko spójne.
Asia: Ja jestem też za tym, żeby przełamywać czasem te schematy. Oczywiście, jak najbardziej, bo często ktoś mówi, że chciałby znaleźć ten wyróżnik. I bardzo dużo osób myśli, że ten wyróżnik musi być pokazany właśnie wizualnie, że ja się muszę wyróżnić tylko wizualnie. Oczywiście możemy, jak najbardziej jesteśmy w stanie to zrobić, natomiast to chodzi też o taką unikalną kombinację.
Unikalną kombinację kolorów, unikalne logo… Wyróżnik nie dotyczy tylko kolorów i identyfikacji wizualnej, ale też Ciebie po prostu, czyli tego jaka Ty jesteś i tego, czy pokazujesz po prostu sobą, reprezentujesz coś konkretnego i to Ciebie po prostu wyróżnia. Dlatego właśnie ta misja, wizja i wartości są takie ważne, o których wcześniej mówiłyśmy. Dlatego jestem za tym, żeby czasem przełamywać te palety z określonych branż. Ale tak, jak najbardziej, pewne rzeczy nam się z niektórymi rzeczami będą kojarzyć, tak jak zielony z czymś wege, czy z dietetyką, tak niebieski z fitnessem na przykład. Więc dużo, dużo będzie takich rzeczy. Ale pamiętajmy – barw, odcieni jest mnóstwo. Tego można wybrać miliony i pamiętajmy, żeby ten kolor zawsze gdzieś tam zrobić trochę po swojemu, trochę to podrasować.
No i tak chyba to by było dzisiaj na tyle. Ale, ale, ale mamy dla Was coś naprawdę fajnego, dlatego że wiemy właśnie, że ten problem z kolorami jest, istnieje i chciałyśmy z Karoliną zaprosić Was do pobrania prezentu, czyli e-booka o kolorach.
Karolina: Tak, stworzyłyśmy dla Was darmowy e-book o kolorach z przykładami tego, jakie są znaczenia kolorów. Mamy ogromną listę przeróżnych barw, które tam znajdziecie, które możecie zastosować w swoich identyfikacjach i przy okazji sprawdzić, co dokładnie znaczą, jest ich sens i jakie wartości, emocje czy ogólnie słowa z nimi związane komunikują, żeby fajnie dobrać to do swojej identyfikacji, do swojego brandingu. Znajdziecie go na naszej stronie. W opisie tego podcastu będzie link, który będziecie mogli kliknąć i zobaczyć, co dla Was przygotowałyśmy. E-book nie jest długi, ale jest tam taka fajna esencja tego, co przyda Wam się w szczególności na początku, kiedy jeszcze nie do końca wiecie, jak stworzyć swoją paletę, od czego zacząć, gdzie szukać narzędzi do jej stworzenia i przede wszystkim jakimi zasadami się kierować. To, co Asia powiedziała wcześniej – oczywiście, fajnie żeby czasem trochę przełamać schemat, natomiast ja pozostaję przy tym, co powiedziałam, żeby robić to w sposób mądry bezpieczny i nie do końca superszokujący, bo też nie chodzi o to żeby…
Asia: Właśnie powiedziałam o tym takim wyróżniku nie tylko w kontekście właśnie kolorów, identyfikacji, ale także tego po prostu jacy my jesteśmy i tutaj szukać tych wyróżników, tych naszych supermocy.
Karolina: Tak jest. O to chodzi.
Asia: Można to oczywiście fajnie przedstawić też w identyfikacji wizualnej. Dziękujemy Wam bardzo za odsłuchanie tego odcinka. No i co? W następnym odcinku słyszymy się i mówimy już o misji, wizji i wartości marki.
Karolina: Dziękujemy Wam za wspólnie spędzony czas i do usłyszenia następnym razem. Cześć.
Asia: Pa pa!