Jeśli jesteś Wirtualną Asystentką, freelancerką lub po prostu oferujesz swoim klientom przeróżne usługi, zapewne zdarzyło Ci się wysyłać tak zwane oferty. Propozycje wykonania określonych zadań, w zamian za określone wynagrodzenie. Pytanie tylko, czy Twoja oferta faktycznie spełnia swoje zadanie, jakim jest nakłonienie klienta do skorzystania z niej? Zdarzyło Ci się nie otrzymać odpowiedzi na wysłane oferty? A może zdarzyło się wręcz usłyszeć na ich temat jakiś niezbyt sympatyczny komentarz?

Przygotowując ofertę, warto mieć na uwadze kilka istotnych kwestii. Do kogo nasza propozycja jest kierowana? Co w niej zawieramy? W jaki sposób ją prezentujemy? Być może Cię zaskoczę, choć mam nadzieję, że nie, ale to, w jaki sposób prezentujemy swoje usługi, ma kluczowe znaczenie dla naszych klientów.

Najczęstsze błędy w przygotowywaniu ofert

Jeśli wysyłamy oferty w treści maili, nie wyodrębniamy ich w żaden sposób z naszego ogólnego komunikatu do klienta, to utrudniamy mu zapoznanie się z naszymi usługami, co w efekcie może prowadzić do jego braku zainteresowania. Pisanie ofert w postaci ciągłego tekstu maila, a jeszcze gorzej – wiadomości na Facebooku, to bardzo zła i nieprofesjonalna praktyka, która oddala Cię od osiągnięcia celu.

Pomyśl, o ile lepiej, ciekawiej i profesjonalniej wyglądałby efektowny dokument w pliku pdf, zawierający Twoje logo lub po prostu imię i nazwisko/nazwę Twojej działalności, wypunktowany zakres Twoich oferowanych usług i przynajmniej widełki cenowe ich realizacji. Podajesz swojemu klientowi to, co dla niego najważniejsze w sposób, jaki oszczędza jego czas i dodatkowo wyróżnia Cię spośród tych mniej profesjonalnych ofert.

Grzechów tego typu jest więcej, jak choćby brak określenia zakresu swoich usług i cennika. Skoro Ty sama nie wiesz, co i w jakich cenach chcesz robić, to skąd ma wiedzieć to Twój klient? Nie zrozum mnie źle – wycenianie usług indywidualnie, pod konkretnego klienta, nie jest niczym złym i to dość częsta praktyka. To Twój własny brak wiedzy i koncepcji na Twoje usługi jest problemem. Nad tym warto popracować!

Bez umowy – nie ma mowy

Twoja oferta to jedno, leczy gdy przyjdzie już do jej realizacji, nie powinnaś zapominać o tak istotnym aspekcie, jak umowa. Warto skorzystać z usług prawnika lub poszukać sprawdzonego wzoru do kupienia i każdorazowo zadbać o jej podpisanie z każdym kolejnym klientem. Umowa zabezpiecza zarówno Twoje interesy, jak i klienta. Określa jasno, jakie macie względem siebie obowiązki i co z nich wynika. Określa sposób rozliczenia się za wykonaną pracę. Umowa powinna być nieodłącznym elementem Twojego zestawu dokumentów ofertowych, które wysyłasz do klienta, z którym podejmujesz współpracę.

Checklista w prezencie!

To tylko kilka wskazówek, bo dobrych praktyk związanych z tworzeniem i prezentowaniem oferty usług jest znacznie więcej. Mamy dziś dla Ciebie prezent w postaci checklisty do pobrania, która pomoże Ci sprawdzić, jak temat ofertowania wygląda w Twoim biznesie!