Wizerunek marki to sposób, w jaki widzą Cię klienci, pracownicy, czy partnerzy biznesowi. To nie tylko skojarzenia wizualne, ale także odczucia i oczekiwania wobec tego, jak pracujesz. Marka to nasza koncepcja, którą powinniśmy utrwalać w świadomości naszych kontrahentów, wiązać ją z naszymi usługami i produktami. Spójny wizerunek może być Twoim USP! Przeczytaj, czym jest USP w tym wpisie. Dlaczego więc i wirtualna asystentka nie powinna zadbać o swój własny wizerunek? Jest to bardzo często jedno z jej głównych zadań, które realizuje dla swoich klientów, a jednak „szewc bez butów chodzi”. 

Jak budować spójny wizerunek marki?

Spójny wizerunek to dobry wizerunek. Warto popracować nad tym, aby nasz wzbudzał zaufanie i pozytywne skojarzenia z naszą marką. Musi wywoływać zainteresowanie, zachęcać do budowania relacji. Świetnym przykładem jest firma McDonalds, która jest wierna przesłaniu swojej marki, używając sloganu „I’m lovin it” – to sposób na utrwalenie przekazu i skojarzenia w świadomości ich grupy docelowej. 

Jest kilka ważnych aspektów, które wpływają na odbiór Ciebie jako profesjonalnej marki:

– stopień znajomości marki – daj się poznać, opowiedz o sobie, wskaż swoje atuty,
– przywiązanie do marki – zbuduj swoją grupę odbiorców oraz klientów, którzy będą wspierali Twoje działania, będą zadowoleni i będą Cię polecać, 
– sposób odnoszenia się do innych – żyjemy w dobie internetu, więc nie trudno jest dowiedzieć się, w jaki sposób (i czy profesjonalnie) traktujesz inne osoby, dobrym przykładem są tu wypowiedzi na grupach biznesowych,
– znajomość Twojej marki wśród wielu innych wirtualnych asystentek.

Identyfikacja wizualna

Zadbaj więc o identyfikację wizualną. Identyfikacja wizualna to przede wszystkim spójne logo, logotyp, określone fonty (kroje pisma), papier firmowy, wygląd i elementy strony internetowej (np. strona o mnie, współpraca lub oferta) czy grafiki, któymi posługujesz się w social mediach. Wszystko to powinno tworzyć całość i identyfikować Twoją markę, elementy powinny do siebie pasować i mieć jakieś części wspólne np. zachowaną kolorystykę czy kształty.

Zaplanowana komunikacja z potencjalnym Klientem

Odpowiednia komunikacja to nośnik wartości i wizerunku. Nie chodzi tu tylko o hasła typu „I’m lovin it”, które od razu kojarzą się z marką McDonalds. Mam na myśli także sposób przekazywania wiedzy, rozmowy w komentarzach, postach, w pisanych artykułach lub mailach biznesowych. Musisz jasno określić, czy zwracasz się do czytelników bardzo oficjalnie, specjalistycznie czy może pasuje do Ciebie młodzieżowy język? Ten element musi być przez Ciebie brany na poważnie. Sposób komunikowania się zarówno z klientami, jak i osobami skupionymi wokół Twojej marki, nadaje jej bardzo konkretny wydźwięk.

Pasujące, spójne grafiki do social mediów i do druku

Warto pamiętać, że owszem, możemy korzystać z dostępnych dla wszystkich materiałów, ale najważniejszym jest określić swój styl, kolorystykę i formę przekazu na Twoich social mediach. Tak jak z dobieraniem filtra na instagram — jeden filtr wprowadza ład i pozwala użytkownikowi skojarzyć zdjęcia z Twoją osobą. Zbuduj więc swoją bazę, na której będziesz się opierać przy tworzeniu treści i grafik do swoich social mediów. Niech podczas scrollowania ekranu obserwator zauważy i skojarzy grafikę właśnie z Twoją firmą. Odradzam przesadne mieszanie treści i kolorów. Jeśli planujemy zmianę, zastosujmy ją „hurtowo”. Tak samo będzie z produktami do druku — najlepszym rozwiązaniem będzie spójny wygląd wydruków, który wprowadzi Twoją firmę na wyższy, bardziej profesjonalny poziom w oczach konsumenta.

Buduj zaufanie i pozycję eksperta

Zawód Wirtualnej asystentki budzi coraz większe zainteresowanie, a to sprawia, że wchodząc na rynek, musimy „czymś” się wyróżnić. Czym przede wszystkim? Wysoką jakością oferowanych przez nas usług i produktów. Klient szuka firm, które są profesjonalne, eksperckie w swojej dziedzinie. Dostarczaj czytelnikom i potencjalnym klientom wartościowych i merytorycznych treści. Takich, z których jasno wynika, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie i można polegać na Twojej wiedzy i doświadczeniu. Pamiętaj jednak – nie komunikuj o czymś, o czym nie masz pojęcia. To zawsze „wyjdzie w praniu”. Należy zawsze pamiętać, jak ważna jest spójność i tworzenie jednolitego przekazu na social mediach, stronie internetowej, sklepie i w kampaniach reklamowych.

Na zakończenie zachęcam Cię do zapisania się na nasz newsletter  –  treści wysyłane przez niego pomogą Ci uporządkować swoją pracę i wprowadzić pozytywne zmiany w Twojej działalności jako Wirtualna Asystentka!